Verklaring Raad van Kerken naar aanleiding van de oproep van Micha Nederland

De Raad van Kerken heeft kennis genomen van het initiatief van Micha Nederland om op te komen voor de waardigheid van alle mensen in Nederland en zich uit te spreken tegen politieke bewegingen die uitsluiting propageren. Die waardigheid van alle mensen is een kernwaarde van het christelijk geloof en de pijler van onze democratische samenleving. De Raad heeft zich in publieke verklaringen en in contacten met politieke leiders al eerder uitgesproken tegen tendensen in de samenleving die deze fundamentele menselijke waardigheid aantasten of in gevaar brengen.

Nederland is geen eiland, maar maakt deel uit van het grotere geheel van Europa en zelfs de hele wereld, waarin dialoog en solidariteit op het gebied van politiek, bestuur en economie voortdurend nodig zijn om het gemeenschappelijke welzijn te dienen, naar wereldwijde rechtvaardigheid te streven en daardoor vrede te bevorderen.

Geroepen en geïnspireerd door het Evangelie bouwen de kerken in Nederland mee aan de samenleving als gemeenschappelijk huis, waarin naar Bijbels besef ruimte is voor kwetsbaren en ontheemden. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met de waarden en normen van het christelijk geloof en onder Gods zegen de uitdagingen waarvoor wij ons gesteld zien kunnen aanpakken en oplossen. Daarover willen wij als kerken met andere organisaties in de maatschappij het gesprek constructief blijven voeren.

Geert van Dartel – voorzitter Raad van Kerken
Coen Wessel – algemeen secretaris Raad van Kerken