Twee nieuwe duurzaamheidsprojecten om aarde te behouden

De Raad van Kerken presenteert op 20 september twee nieuwe projecten rond duurzaamheid. Op een vrolijke middag met een interactief programma worden de website vierdeschepping.nl en de Noach-leergang voor het grote publiek bekend gemaakt. Marjolein Tiemens zal een inleiding houden over onze verbondenheid met de schepping. Marjolein Tiemens studeerde plantenveredeling aan de Wageningen Universiteit (WUR).

Voor algemeen secretaris van de Raad van Kerken Coen Wessel is het niet meer dan logisch dat het samenwerkingsverband met dit thema aan de slag gaat: ‘Duurzaamheid gaat niet alleen over natuur en milieu. Goed beschouwd gaat het bij duurzaamheid om de (verstoorde) verhoudingen tussen mens en mens, mens en aarde en mens en God. Dat maakt het een voluit christelijk thema en daarmee bij uitstek een verbindend thema tussen christenen over kerkmuren heen.’

De website vierdeschepping.nl geeft persoonlijke inspiratie, maar ook input voor het vormgeven van vieringen en bijeenkomsten rond duurzaamheid en schepping. De website bevat daarvoor een schat aan materiaal: recepten, bloemschikkingen, gedichten, inspirerende symbolen en woorden. Je kan zoeken op thema of op periode van het kerkelijk jaar.

Daarnaast presenteert de Raad van Kerken de ‘Noach-leergang’, die samen met Micha Nederland is ontwikkeld. Het is uitdagend materiaal voor goede gesprekken over geloof & duurzaamheid voor kringleiders, kerkleiders en eenieder die wil nadenken over een veranderende wereld. De leergang bevat o.a. modules over ‘omgaan met grenzen’, ‘doemdenken of hoop’ en ‘biodiversiteit’. De leergang is goed te gebruiken door jongeren. Zie ook: michanederland.nl/noach.

Vierdeschepping.nl en de Noach-leergang worden gepresenteerd tijdens een vrolijke middag met (scheppings)liederen, creativiteit, eten, drinken en workshops over recepten en de hoopvolle Noach-leergang. Iedereen is welkom.

Tijd: Vrijdag 20 september van 14.00 uur tot 16.30 uur
Plaats: Stadsklooster San Damiano, Franciscushuis, Van der Does de Willeboissingel 11, Den Bosch
Aanmelding: liefst van te voren een berichtje naar rvk@raadvankerken.nl.