Rapport ‘Presentie en profetie’ verschenen

Afgelopen juni overlegde de Plenaire raad van de Raad van Kerken in Nederland over het spreken van de kerk. Op tafel lag het document ‘Presentie en Profetie’ dat was opgesteld door de twee grote beraadgroepen van de Raad van Kerken (Geloof en kerkelijke gemeenschap en Samenleving, duurzaamheid en vrede). In deze beide woorden – presentie en profetie – wordt precies samenvat waar het in het spreken van de kerk om gaat.

De kerk is present. De kerk is aanwezig waar mensen gewond zijn. De kerk zoekt mensen op en probeert daar helend aanwezig te zijn: pastoraal en diaconaal. De kerk heeft daarnaast ook een profetische stem. Paus Franciscus zegt daarover in de apostolische bemoediging ‘Evangelii gaudium’ uit 2013: “Kerk zijn betekent Volk van God zijn in overeenstemming met het grote liefdesplan van de Vader. Dat houdt in gist te zijn van God te midden van de mensheid: het heil van God te verkondigen en te brengen in deze wereld van ons”. Het rapport ‘Presentie en profetie’ (pdf) preciseert: ‘de profetische boodschap van het evangelie is er een van vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping’.