Week van gebed voor eenheid 2025 in het teken van de eerste oecumenische geloofsbelijdenis

De Week van gebed voor eenheid van christenen staat in 2025 in het teken van de eerste oecumenische geloofsbelijdenis met het thema: Ja, ik geloof. Dit gebeurt aan de hand van het verhaal voorafgaande aan de opstanding van Lazarus. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 19 tot en met 26 januari 2025.

Nicea

Het materiaal voor deze Week van gebed voor eenheid van christenen in 2025 is voorbereid door de broeders en zusters van de kloostergemeenschap van Bose in Noord-Italië. Dit jaar is het 1700 jaar geleden dat het eerste christelijke oecumenische concilie in 325 na Chr. in Nicea werd gehouden. In Nederland zorgen MissieNederland, de Raad van Kerken in Nederland en Samen Kerk in Nederland (SKIN) voor de vertaling en uitgave van het materiaal.

Coen Wessel, algemeen secretaris van de Raad van Kerken: ‘De herdenking van het eerste christelijke oecumenische concilie biedt een unieke gelegenheid om het gemeenschappelijke geloof te vieren, zoals uitgedrukt in de Geloofsbelijdenis die tijdens dit concilie werd geformuleerd. Wij hopen dat het thema en het aangeboden materiaal ook in Nederland zal leiden tot vruchtbare samenwerking tussen kerken en geloofsgemeenschappen.’

Ja, ik geloof

Ramona van den Hoed, projectleider bij MissieNederland: ‘De werkgroep uit Noord-Italië koos het thema ‘Ja, ik geloof’ naar aanleiding van een dialoog tussen Jezus en Martha. Zij ontmoeten elkaar voordat Jezus Lazarus op laat staan uit de dood. Jezus daagt Martha uit met de vraag: “Geloof je dat wie in Mij gelooft nooit zal sterven?” Martha antwoordt met: “Ja, ik geloof dat U de Messias bent, de Zoon van God die naar de wereld zou komen”. De volledige tekst voor de Week van gebed voor eenheid 2025 is terug te vinden in de Bijbel: Johannes 11: 17-27.

Madelon Grant, coördinator SKIN: ‘De Week van gebed voor eenheid is een gelegenheid om als christenen opnieuw de Bijbelse fundamenten en kerkelijke ervaringen te verkennen die 1700 jaar geleden tot deze geloofsbelijdenis hebben geleid. Een manier die past bij de hedendaagse culturen, die vandaag nog diverser zijn dan toen. Ook dit jaar kijken we er weer naar uit om met vele culturen en kerkelijke tradities samen te bidden.’

Materiaal beschikbaar vanaf oktober

Om werkgroepen te helpen bij de voorbereidingen zijn er verschillende materialen beschikbaar. Zo is er een orde van dienst en een boekje met reflecties voor de acht dagen van gebed en bezinning. Ook worden er materialen ontwikkeld voor kinderen en tieners om in de kerk, op scholen of thuis te gebruiken. Via www.weekvangebed.nl kan men zich inschrijven om op te hoogte te blijven van nieuw materiaal dat vanaf 1 oktober a.s. beschikbaar komt.

Over de Week van gebed voor eenheid

De gebedsweek voor eenheid kent een lange gebedstraditie die ruim 175 jaar geleden al begon. Wereldwijd bidden miljoenen christenen om eenheid. Tegelijk tonen ze hun verantwoordelijkheid voor anderen door de problemen van de samenleving in de voorbeden een plek te geven. Naar schatting doen in Nederland 200.000 mensen mee met het initiatief.