Europese verkiezingen en vluchtelingen

Migratie is een belangrijke thema bij de Europese verkiezingen. De werkgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken maakte een overzicht van standpunten en visies ter oriëntatie.

Overzicht partijstandpunten

Stichting LOS (Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt) analyseerde de programma’s van de meeste deelnemende politieke partijen op hun standpunten over migratie en vluchtelingen en maakte een overzicht (pdf).

Opiniestuk Raad van Kerken

Op 23 mei verscheen in Trouw een opiniestuk van de Raad van Kerken naar aanleiding van de plannen op het gebied van asiel en migratie uit het hoofdlijnenakkoord. ‘Nieuw asielbeleid maakt Nederland toonbeeld van harteloosheid.’

‘Samen kan het wel’

VluchtelingenWerk startte onlangs een campagne die feiten rondom vluchtelingen en asielopvang stelt tegenover ‘hear say’. Zij sporen mensen aan zich te verdiepen en hun perspectief te verbreden, zodat zij ‘zien hoe het echt zit’: mensen die vluchten voor oorlog en geweld zijn niet het probleem, maar een tekort aan woningen. ‘Zorg dat jouw opvatting gebaseerd is op feiten,’ is hun oproep.