Schrijvers voor Gerechtigheid brengen nieuw album uit

Het schrijverscollectief Schrijvers voor Gerechtigheid brengt deze zomer een nieuw album uit: ‘Scheppingsliederen’. Op dit album staan veertien nieuw geschreven liederen die de schoonheid van de schepping bezingen, stilstaan bij haar kwetsbaarheid en het verlangen zaaien om goed voor de aarde te zorgen.

De eerste drie liederen worden op vrijdag 21 juli online uitgebracht. Het volledige album komt online beschikbaar op 15 augustus. Op zondag 23 juli wordt het album op de New Wine Zomerconferentie gepresenteerd met een concert en een boekpresentatie.

Een zingende kerk

De scheppingsliederen zijn gemaakt om te kunnen zingen in de kerk. Schrijvers voor Gerechtigheid oprichter Michiel van Heusden: ‘Als kerk zijn we altijd al een zingende kerk. Juist nu de wereld om ons heen drastisch verandert en we zoeken naar troost en hoop te midden van die verandering, zijn we geroepen een zingende kerk te blijven. Ik hoop dat deze liederen ons daarbij helpen.’

Tijdens het schrijven gingen schrijvers, natuurexperts, theologen en liefhebbers van samenzang met elkaar in gesprek: welke rol spelen wij in het scheppingsverhaal? Wat geloven we eigenlijk? Waarop baseren we onze hoop en hoe klinkt ons scheppingslied? Projectleider Roeland Smith: ‘Ik hoop dat deze liederen ons helpen om zorgzaam te zijn voor de natuur en voor elkaar. Dat ze ons helpen om veerkrachtig en hulpvaardig te zijn in de spannende tijden die we op deze aarde tegemoet gaan. Dat ze ons helpen in alles Jezus te weerspiegelen.’

Het album bestaat uit 14 liederen die worden uitgebracht via alle online streamingdiensten. De zestien liedschrijvers die aan het album meewerkten vertegenwoordigen een brede kerkelijke achtergrond. Ze maakten eerder liederen voor onder andere Opwekking, het Liedboek voor de Kerken, Mozaiek Worship, Psalmen voor Nu, Hemelhoog en Sela.

Bij het online album hoort het Scheppingsliederen Inspiratieboek met achtergrondverhalen, interviews, kringmateriaal en gebeden. Daarnaast verschijnt er in september een Muziekboek met niet alleen de veertien liederen van het album maar ook twaalf extra liederen.

Het Scheppingsliederenproject is mede tot stand gekomen met de volgende partners: A Rocha Nederland, Dorcas, Groene Kerken, Laudato Si Alliantie Nederland, Micha Nederland, New Wine, Stichting Eemlandhoeve Netwerk, Tearfund en World Vision. Eerdere albums van Schrijvers voor Gerechtigheid zijn ‘Zeeën van recht’ en ‘Licht Aan.