Essayreeks: in onbekende wateren

De verkiezingsuitslag van 22 november 2023 was een bijzondere verkiezingsuitslag. Drie partijen die niet tot de gevestigde partijen gerekend kunnen worden (NSC, BBB en PVV) boekten grote zetelwinsten. De VVD ging vervolgens met deze partijen in zee voor een nieuw kabinet. We hebben het idee dat we in politiek en maatschappelijk in onbekende wateren terecht zijn gekomen.

Als Raad van Kerken hebben we de traditie dat we altijd reageren op een nieuw regeerakkoord. Dat leek ons nu niet voldoende. Daarmee raken we niet voldoende wat dit nieuwe kabinet betekent. Als Raad van Kerken voelen we de noodzaak  nu in de eerste plaats met een theologische- en/of cultuuranalytische blik naar onze hele samenleving te kijken.

Daarvoor hebben we aan een aantal mensen uit de volle breedte van de Nederlandse kerken gevraagd om een kort essay te schrijven. We vroegen hun: wat zegt de verkiezingsuitslag en de kabinetsvorming over onze samenleving en over de richting waarin onze cultuur gaat? Waar bevinden we ons als land, als cultuur. En wat betekent dit voor ons als kerk.

De komende weken hopen we hier iedere week twee of drie essays te plaatsen. Ze zullen uitgangspunt zijn van verder beraad in de kerken.