Vredesweekbijeenkomst Oegstgeest

• Locatie: Dorpscentrum
  • Adres: Lijtweg 9, Oegstgeest
  • Organisatie: Raad van Kerken Oegstgeest

Samen voor Vrede. Nu! is het thema van de Vredesweek 2024. Het Samen voor Vrede waar de Vredesweek voor pleit is in de praktijk vaak wel erg ver weg. Ook in de kerken kennen we de verdeeldheid over de conflicten die onze wereld teisteren, zoals de oorlogen in Oekraïne en in Gaza.

De Raad van Kerken Oegstgeest vindt het van groot belang dat gelovigen, maar ook niet-gelovigen, daarover in gesprek blijven zonder elkaar te verketteren of te beschuldigen. En dat is al moeilijk genoeg. Maar de boze buitenwereld negeren is voor kerken geen optie. Daarom organiseert de Raad op dinsdag 17 september een gesprek tussen en met vertegenwoordigers van twee kerkelijke vredesorganisaties: Kerk en Vrede en PAX.

Henk Baars is voorzitter van Kerk en Vrede. Deze pacifistische organisatie viert dit jaar haar 100-jarig bestaan. Cinta Depondt is coördinator Oekraïne voor PAX, een organisatie die is voortgekomen uit Pax Christi (1948) en het Interkerkelijk Vredesberaad (1967).
Beide organisatie hebben hun kerkelijke wortels en een gedeeld streven naar vrede en uitbannen van oorlog gemeen, maar ze hebben soms verschillende visies en opvattingen over hoe die doelstellingen te bereiken. Het gaat daarbij over vragen als:

· Zijn oorlogen te rechtvaardigen (of zelfs onvermijdelijk)? Zijn er alternatieven?

· Zijn er grenzen aan oorlogvoering en zo ja welke, en wie bepaalt dat dan?

· Maakt actief of passief steunen van oorlogsopties oorlog weer acceptabel of zelfs wenselijk?

· Hoe kunnen vredesbewegingen en kerken bijdragen aan een rechtvaardige vrede?

Over deze en andere vragen gaan Henk Baars en Cinta Depondt met elkaar en met de aanwezigen in gesprek. Hartelijk welkom.

Foto: blatniczky, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons (bewerkt)