Herdenking omgekomen vluchtelingen aan de Europese grenzen

• Datum:
  • Locatie: Mozes en Aäronkerk
  • Adres: Waterlooplein 207, Amsterdam
  • Organisatie: Raad van Kerken Amsterdam en anderen

Op zondag 3 november vindt de jaarlijkse oecumenische herdenking plaats van vluchtelingen die afgelopen jaar omkwamen aan de Europese grenzen. Vertegenwoordigers van verschillende kerken zijn daarbij aanwezig. Aan de buitengrenzen van Europa spelen zich dagelijks drama’s af. Mensen die op zoek zijn naar een beter en veiliger leven, verdrinken in zee of komen op andere manieren onderweg om. Bij de herdenking nemen hun verhalen een belangrijke plaats in. Aan hen denken wij en hun namen worden genoemd, opdat zij niet vergeten worden.

Sprekers
Voorafgaand aan de herdenking zal schrijfster Rosita Steenbeek om 13.30 uur verhalend ingaan op de situatie van vluchtelingen in Europa. Deelnemers aan de bijeenkomst kunnen aansluitend met haar in gesprek. Het voorprogramma vindt plaats in het Huis van Sant’Egidio (Waterlooplein 205, naast de kerk). Tijdens de herdenkingsdienst in de Mozes en Aäronkerk verzorgt Abdelkader Benali, schrijver, columnist en tv-presentator, de overweging. De herdenking wordt afgesloten met een processie naar de Amstel, waar bloemen worden uitgestrooid om de overledenen te gedenken.

De herdenking wordt georganiseerd door de Raad van Kerken Amsterdam, het Jeannette Noëlhuis, de Protestantse Diaconie, Wereldhuis en de Gemeenschap van Sant’ Egidio.

Op zondag 3 november vindt om 15.00 uur in de Mozes en Aäronkerk (Waterlooplein 207 te Amsterdam