Herdenking van 7 oktober en alle onschuldige slachtoffers

• Locatie: Voor het Vredespaleis
  • Adres: Carnegieplein 2, Den Haag
  • Organisatie: Raad van Kerken en anderen

Op maandag 7 oktober 2024 organiseren verschillende landelijke religieuze en levensbeschouwelijke organisaties een herdenking voor de onschuldige burgers die op 7 oktober 2023 en daarna zijn omgebracht, gegijzeld, of gewond geraakt. Tijdens deze bijeenkomst staan we stil bij alle onschuldige slachtoffers van de oorlog, de ontheemden en vluchtelingen, de gewonden, en de nabestaanden van de vele onschuldige slachtoffers.

“Het tonen van solidariteit, het met elkaar en naast elkaar staan als mensen vanuit alle spirituele tradities, mogen wij niet uitstellen. We komen bijeen opdat wij kracht aan elkaar ontlenen en om te bidden voor vrede.” benadrukt rabbijn Awraham Soetendorp. Hij is samen met Imam Shamier Madhar de initiatiefnemer van de herdenkingsbijeenkomst. “Elke heftige uiting van polarisatie houdt ons een spiegel voor en toont hoe het gesteld is met onze samenleving. Laat dit een krachtige boodschap zijn aan onze samenleving en jongeren: dit is een gemeenschappelijk probleem dat we alleen kunnen oplossen door de ander écht te blijven zien, te ontmoeten en te spreken.”

De herdenking en interreligieuze bezinningsbijeenkomst wordt gedragen door de Raad van Kerken in Nederland (RvK), de Interreligieuze Prinsjesdagviering, de Haagse Gemeenschap van Kerken, het Humanistisch Verbond, het interreligieuze platform Vrouwen voor Vrede en imams in Nederland. Het vindt plaats op 7 oktober van 20:15 tot 21:00 uur voor het Vredespaleis (Carnegieplein 2) in Den Haag.

Programma

• Korte toespraken van: christenen (secretaris RvK, Coen Wessel), Joden (rabbijn Awraham Soetendorp), moslims (imam Shamier Madhar), humanisten (directeur HV, Robbert Bodegraven), Vrouwen voor Vrede (Hanneke Gelderblom) en Geloven in Samenleven (Rasit Bal)
  • Het ontsteken van een fakkel ter herdenking van alle slachtoffers en een moment van stilte
  • Aanwezigen worden in de gelegenheid gesteld een vredeswens te schrijven
  • Afsluiting door de burgemeester van Den Haag, dhr. Jan van Zanen

De herdenking is een initiatief van Imam Shamier Madhar, Pastoor Ad Helm, Rabbijn Awraham Soetendorp en politiek adviseur Oliver van Loo. Iedereen is van harte welkom om deel te nemen aan de bijeenkomst.

Foto: Wiki Commons