Inspiratiedag 26 oktober 2024: het meest humane asielbeleid ooit …

De werkgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken en de landelijke Remonstrantse instelling Geloof & Samenleving nodigen u van harte uit voor de inspiratiedag op zaterdag 26 oktober in de Johanneskerk in Amersfoort.

Op deze Inspiratie dag scheppen wij ruimte voor de wereld omgekeerd van het meest strenge asielbeleid naar het meest humane asielbeleid ooit. Omdat wij ten diepste geloven dat wij geroepen zijn om ons in te zetten voor vluchtelingen en asielzoekers. Met elkaar gaan we de onverschilligheid voorbij en spreken ons uit voor een humaan asielbeleid en een hartmoedige samenleving.

De Inspiratiedag is bestemd voor ieder die geïnteresseerd is in de situatie van asielzoekers en migranten in ons land. In het bijzonder voor alle vrijwilligers en professionals die zich inzetten voor een humane opvang van mensen in nood. Deelname is gratis, giften zijn hartelijk welkom.

10.00 – 10.30 uur Inloop met koffie en thee

10.30 – 10.45 uur Opening en welkom door Ineke Bakker, voorzitter werkgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken

10.45 – 11.15 uur Inspirerend verhaal over de actualiteit door Frank Candel, bestuursvoorzitter van VluchtelingenWerk Nederland

11.15 –11.45 uur Tijd voor reacties, vragen, suggesties en ideeën: wat kunnen kerken doen, wat kunnen gemeenten doen, wat kan ieder van ons doen?

11.45 – 12.45 uur Lunch, informatiemarkt en optreden Mini Moon Orchestra

12.45 – 13.45 uur Eerste ronde workshops*

13.45 – 14.00 uur Pauze en mogelijkheid om koffie en thee te nemen

14.00 – 15.00 uur Tweede ronde workshops*

15.00 – 15.30 uur Korte terugkoppeling uit de workshops

15.30 – 16.00 uur Slotviering

16.00 – 17.00 uur Afronding en napraten onder genot van een drankje

* kies twee workshops bij uw aanmelding

1. Refugee Project Maastricht
van droom naar werkelijkheid, de methode RPM
Elke dag bruggen bouwen tussen mensen met een vluchtachtergrond, (internationale) studenten en locals in Maastricht. Hoe doe je dat?

2. Samen Hier
project van Justice and Peace
Hoe zorgen we dat we de geborgenheid en betrokkenheid van buurtbewoners betekenisvol kunnen inzetten voor vluchtelingen? Voorbeelden, reflecties en tips uit de praktijk van Samen Hier.

3. Onderzoek Rosalie Schoemaker
hoe houden kerkelijke organisaties zich bezig met vluchtelingen?
Rosalie deed onderzoek naar de praktijk van opvang van vluchtelingen door kerken en kerkelijke organisaties. Wat kunnen we uit haar onderzoek leren? Wat gaat goed en wat kan beter?

4. Ervaringen uit de praktijk in Deventer
wat kan een lokale gemeente of parochie doen voor ongedocumenteerden?
Bert de Gans en een van de gasten van de Protestantse Gemeente Deventer vertellen wat hun ervaringen zijn met deze vorm van opvang. Wat kan een gemeente of parochie doen voor ongedocumenteerden?

5. Netwerk Ongedocumenteerden Onderdak
ervaringen en uitdagingen uit de praktijk
Joset van der Hoeven, coördinator van het Netwerk Ongedocumenteerden Onderdak, deelt haar ervaringen en uitdagingen voor opvang van mensen zonder verblijfstitel.

6. New Moon Orchestra
delen van persoonlijke ervaringen
In het orkest spelen 18 mensen: Nederlanders en nieuwkomers, jong en oud, amateurs en professionals met elkaar. Naar Amersfoort komt Mini Moon, bestaande uit vier leden met bijzondere instrumenten. Zij delen hun ervaringen die ook anderen kunnen inspireren.