Nieuwe inspiratiebronnen voor groene activiteiten

Op vrijdag 20 september werden twee inspirerende nieuwe projecten gelanceerd: de Noach Leergang, een initiatief van Micha Nederland en de Raad van Kerken, en Vier de Schepping, een website die de inhoud van vier andere groene websites van de Raad samenvoegt en beter ontsluit.

Het verhaal van Noach en de zondvloed is bij vrijwel iedereen bekend en wordt vaak aangehaald als beeld van de vernietiging van de aarde. Marjolein Tiemens pleitte ervoor om het ook te zien als een beeld van hoop. De regenboog als teken van het verbond van God met alle levende wezens en als oproep tot innerlijke verbondenheid en universele gemeenschap. Dit alomvattende verbond heeft consequenties voor de manier waarop we als mensen met de aarde omgaan: aandacht voor biodiversiteit, geloof in de veerkracht van de aarde en erkenning en respect voor de eigenwaarde van alle levende wezens. De kerken hebben met het Noach verhaal een inspirerende richtlijn in handen.

Pact onder de regenboog

Corinne Groenendijk en Bart Bolhuis gingen dieper in op Noach. Het verhaal stelt vragen over onze verantwoordelijkheid, biedt kaders voor een goed leven in een biodiverse schepping en vertelt over het het pact onder de regenboog met de Eeuwige. Daarmee biedt het verhaal een optimistisch, nieuw perspectief voor de huidige ecologische crisis. De Noach Leergang nodigt uit om langs zeven thema’s met elkaar in gesprek te gaan en is geschikt voor een breed scala aan groepen, binnen en buiten de kerken. Bij ieder thema zijn verdiepende en theologische inleidingen, luister- en kijkfragmenten en gespreksvragen te vinden. Het materiaal is samengesteld door de werkgroep Theologie, Kerk, Duurzaamheid van de Raad van Kerken in samenwerking met Micha Nederland. U kunt het gratis downloaden vanaf de website van Micha Nederland.

Schepping in actie en meditatie

Marjolein Tiemens presenteerde vervolgens de nieuwe, groene website van de Raad van Kerken: Vier de Schepping. Deze website voegt de informatie samen van de websites Groene Kalender, Samen eerlijk eten, Schepping vieren en Symbolisch bloemschikken. De websites Kerk en Milieu en Inspiratie-tuinen blijven zelfstandig bestaan. Voortaan is er dus één adres waar u terecht kunt voor recepten, symbolische bloemschikkingen, activiteiten passend bij een thema en informatie over belangrijke (feest)dagen. Er zijn verschillende zoekmogelijkheden om het u zo makkelijk mogelijk te maken: zowel op thema, tijd van het (kerkelijk) jaar als soort activiteit. De komende tijd zal de website nog verder groeien.

Ter afsluiting van de middag werden de mensen die aan beide projecten hebben bijgedragen in het zonnetje gezet. Zij – en alle andere betrokkenen – zijn erg benieuwd naar uw ervaringen met de Leergang en met vierdeschepping.nl.