Leeskring Oecumenisch Forum Katholiciteit Nicea 1700 jaar

• Locatie: Oude Refter van het Fraterhuis
  • Adres: Schorteldoeksesteeg 1, De Bilt
  • Organisatie: Oecumenisch Forum voor Katholiciteit

Het komend seizoen zal de leeskring van het Oecumenisch Forum Katholiciteit gewijd zijn aan de herdenking van 1700 jaar oecumenisch concilie van Nicea die op 7 oktober 2024 van start gaat en eindigt op 7 april 2025. Het concilie vond plaats op instigatie van de eerste christelijke keizer, Constantijn. De aan het concilie gerelateerde belijdenis (in zijn huidige vorm iets later vastgesteld) is de enige belijdenis, die door alle kerken erkend wordt. De Leeskring wil dit jaar stilstaan bij deze belijdenis, haar ontstaansgeschiedenis en haar actualiteit. De deelnemers leren van de teksten van de Vroege Kerk, ontmoeten elkaar en wisselen hun reacties uit bij het lezen van de teksten. Iedere bijeenkomst eindigt met een kort middaggebed in de kapel van het Fraterhuis in De Bilt. De bijeenkomsten staan onder leiding van Paul Wansink.

Aanmelden voor de leeskring (noodzakelijk met het oog op de koffie/thee) door overmaking van € 45,00 per persoon op rekening nummer IBAN NL58INGB0006489634 ten name van Oecumenisch Forum voor Katholiciteit ovv leeskring Nicea 1700 jaar.

7 Oktober: Nicea, concilie en belijdenis
Na een inleiding over de achtergronden van het concilie, waarbij met name de positie van Arius ook aan bod komt, lezen we de tekst van de belijdenis en bespreken met elkaar de betekenis van een aantal kernbegrippen.
Wij leveren de tekst (digitaal) aan in het Grieks met een Nederlandse vertaling.

4 November: de ‘bekering’ van Constantijn
Het concilie is ondenkbaar zonder de invloed van de keizer. Zijn overgang tot het christendom blijft een van de spectaculaire gebeurtenissen uit de wereldgeschiedenis. We lezen de twee – zeer verschillende- teksten, die deze gebeurtenis beschrijven: die van Lactantius en van Eusebius. Beide teksten worden digitaal (in vertaling) aangeleverd.

2 december: de theologie van Constantijn
Sommige kritische stemmen van de tekst van het concilie menen dat de inhoud van de belijdenis de theologie van de keizer uitdraagt. De overgang van de keizer wordt wel bestempeld als ‘zondeval van het christendom’(Heering). De theologische positie van de keizer is goed terug te vinden in de officiële brieven die vanuit de kanselarij zijn uitgegaan. We lezen een tweetal van die brieven (tekst wordt weer in vertaling aangeleverd).

3 februari: Athanasius’ theologie
De grote verdediger van de theologie van het concilie wordt Athanasius, de bisschop van Alexandrië. Van hem lezen we in een tweetal keren zijn belangrijkste verdediging van de tekst van het concilie en met name het homoousios (één van wezen met de Vader). Die verdediging is te vinden in zijn werk Tegen de Arianen. Daaruit lezen we enkele gedeelten. Vertaling wordt weer aangeleverd.

3 maart: Athanasius: vervolg
We lezen verder uit Athanasius, nu bekijken we met name het belang dat Athanasius hecht aan de incarnatie. De incarnatie ziet hij gewaarborgd in de tekst van het concilie. Populair gezegd: alleen God zelf kan ons redden.

7 april: afsluiting en evaluatie
De laatste keer bespreken we aan de hand van een artikel het belang en de actualiteit van het concilie en de belijdenis. We moeten op dit moment nog een keuze maken. We dachten aan een artikel van Paul Oskamp (liturgie) en Bram van de Beek (dogmatiek).Maar we zijn nog in overleg.

Literatuur en verdere informatie vindt u op de website.