Het is bijna zo ver

Het is bijna zo ver. De kerkennacht 2017 staat voor de deur. Het belooft een bijzonder weekend te worden, waarin iedereen kan zien welke schatten de Nederlandse kerken herbergen. Want: een kerk is meer dan een dak..

Dat schrijft de stuurgroep in een nieuwsbrief aan de achterban. In Rotterdam is op 1 juni op bijzondere wijze een landelijke Kerkennachtvlag onthuld. Er is kort filmpje van gemaakt (30 sec.). (Klik hier). Het is gemaakt door Wessel van Wanrooij en zijn collegae, die eerder de promofilm maakten ´Meer dan een dak´, Daarin figureren mensen als mgr. Gerard de Korte, ds. Karin van den Broeke en ds. Klaas van der Kamp. (Klik hier).

Meer dan een dak

In de afgelopen maand hebben veel plaatselijke kerken hun programma´s toegestuurd aan de landelijke stuurgroep. Het is mooi om te lezen hoe u als deelnemende gemeenten op heel verschillende manieren invulling geeft aan het thema ‘Meer dan een dak’ . Een overzicht van deelnemende gemeenten staat op de website van de Kerkennacht. Een overzicht van deelnemende kerken per provincie met een link naar de programma´s vindt u er ook. Dat overzicht groeit deze week nog per dag.

Een bloemlezing van de activiteiten:
– een kerkenmarkt overdag
– fiets- of wandelpelgrimages langs kerken
– een diaconale markt
– community singing
– rondleidingen door de kerk
– stellingen aanbrengen op de kerkdeur
– een optreden van een jeugdtheatergroep
– preek van de leek
– groot lutherdictee

De Stuurgroep geeft in de nieuwsbrief nog enkele tips voor gemeenten en parochies die meedoen. We noemen er een paar:
• Gebruik het landelijke Kerkennachtlogo in de aankondigingen. Dat vergroot de herkenbaarheid.
• Post regelmatig berichtjes op de Facebookpagina en/of de website van de burgerlijke gemeente.
• Vraag mensen socialmediaberichten te delen.
• Hang bij de locatie vlaggen, posters etc. op.