RKK doet mee

De omroep RKK zet stevig de schouders onder het initiatief van de Coalitie Erbij, waarin ook de Raad van Kerken deelneemt als waarnemer. Eerder al maakten mensen van het Leger des Heils en de Protestantse Kerk zich sterk voor de coalitie, die zich inzet om de eenzaamheid als maatschappelijk thema op de agenda te krijgen. De omroep RKK gaat nu in de week van de eenzaamheid reuring geven aan het thema.

Dat meldt de ‘Krant tegen Eenzaamheid’, die onlangs als eenmalige uitgave is verschenen om de actieweek van 22 september tot 1 oktober onder de aandacht te brengen. De krant weet onder meer te melden dat eenzaamheid even schadelijk voor de gezondheid is als 15 sigaretten per dag roken of alcoholist zijn. Verder blijkt dat dertig procent van de volwassen Nederlanders zich wel eens eenzaam voelt. Bij jongeren gaat het om 43 procent. Een Brits onderzoek rekent af met de veronderstelling dat mensen het gelukkigst zijn in hun jonge jaren. Het geluk en het optimisme neemt pas toe vanaf het veertigste levensjaar, met een piek wanneer de tachtig in redelijke gezondheid gehaald mag worden.

Arie Ouwerkerk is de coördinator van alle acties. Hij zegt onder meer in de krant: ‘Eenzaamheid is een groot probleem omdat het veel mensen treft. Maar als ik zie wat de concrete gezondheidsgevolgen zijn, raak ik pas echt gemotiveerd om de strijd aan te gaan’. De krant biedt verder talloze aspecten om met eenzaamheid om te gaan.

Eén daarvan is de meer kunstzinnige benadering. In een project van Young Designers & Industry ontwikkelden acht kunstenaars en ontwerpers ieder een eigen vorm. Daarop onder meer werk van Dennis Lohuis. Hij schildert portretten van mensen terwijl hij met hen in gesprek is over eenzaamheid. Portretschilderen, zo meent hij, brengt het persoonlijke, het vertragende en het kwetsbare met zich mee.

De omroep RKK is de mediapartner van de Week tegen Eenzaamheid en besteedt in alle programma’s aandacht aan het thema. Presentator Wilfred Kemp reist het land door om te kijken bij opmerkelijke initiatieven. Zijn videoverslagen komen dagelijks op www.eenzaam.nl. Verder is het thema onder meer te horen of te zien bij de volgende programma’s: zondag 18 september in RKK Geloofsgesprek (Leo Fijen); RKK Kruispunt TV (Wilfred Kemp); zaterdag 24 september: RKK Kruispunt Radio; zondag 25 september: Echo van Eenzaamheid radio 4 (Antoine Bodar); De zondag van Van Willigenburg; woensdag 5 oktober: Katholiek Nederland TV (Roderick Vonhögen).

Foto:
Coördinator Arie Ouwerkerk
Schilderij van Dennis Lohuis (uit de krant tegen eenzaamheid)