“Dat we als digi-christenen elkaar minder bestrijden maar meer steunen #weekvangebed.” Dat was één van de vele digitale gebeden die in de Week van Gebed via Twitter werden uitgesproken. Het idee voor dit virtuele bidden – Twidden genoemd – kwam van informatiewetenschapper Eric van den Berg. Het bleek een gouden greep.
Van den Berg deed vorige week een oproep aan gebruikers van Twitter, een website waarop mensen korte persoonlijke berichten plaatsen. Hij vroeg hen om gebedsintenties te delen met andere Twitteraars. De berichten waren te herkennen aan een zogenoemde hashtag, een hekje gevolgd door een woord dat in de gebeden van de Twitteraars voorkomt (in dit geval: #weekvangebed). Zodoende was op een overzichtelijke manier te zien hoeveel personen aan het Twidden waren.
De cijfers liepen snel op. Van den Berg: “Zeker 103 mensen heb ik zondagmorgen kunnen tellen en volgden en retweetten dit en andere gebeden, en vulden ze aan met eigen intenties. Op zondagmorgen werden nog steeds gebeden doorgetwitterd. In totaal werden 570 tweets geplaatst met de hashtag #weekvangebed. De waarde van een ‘retweet’, het doorsturen van een berichtje van een ander, is om kracht van dat gebed bij te zetten, of omdat je ze even geen woorden hebt, of als be-aming van dat gebed.” Twidden en de Week van Gebed werden zelfs even een ’trending topic’: één van de populairste onderwerpen waarover op Twitter gesproken werd.
Veel van de gebeden op Twitter stonden in het teken van de Week van Gebed: trouw en toewijding. Op de website van Eric van den Berg is een artikel te lezen over Twidden (klik hier). In dit artikel vindt u ook een overzicht van een aantal gebeden die via Twitter gedeeld zijn.